Kungens tal & Victorias tal



Ca en halv miljon stockholmare står på gatorna och hyllar Kronprinsesseparet



Här lyfter Kungen sin hatt för att hylla sin dotter Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel



Victoria tackar folket "Kära Vänner"

Victorias tal – ord för ord

Kära, kära vänner,

jag vill börja med att tacka svenska folket för att ni har gett mig min prins.

Vi, min make, och jag är så otroligt glada och väldigt tacksamma för att så många vill vara här och fira tillsammans med oss.

Det är en enorm upplevelse, det är vår absolut största dag hittills i vårt liv.

Att känna ert stöd betyder mer för oss än vad ni någonsin kan förstå.

Det är något otroligt.

Idag är en dag som vi kommer att bära med oss i våra hjärtan för resten av vårt liv.

Tack!



Tårar när Victoria tackade för sin prins

När Victoria höll tal vid Lejonbacken rann tårarna nedför kinderna på folket nedanför.

– Jag vill tacka svenska folket för att ni har gett mig min prins, sade hon.

Brudparet bjöd också på en efterlängtad kyss.

Klockan 18.07 steg Victoria och Daniel ut på en solig balkong vid Lejonbacken till folkmassans jubel. Tusentas människor hade samlats nedanför för att hälsa de nyvigda.

– Alla står med ena handen och vinkar och med den andra filmar de med sina kameror och telefoner, sade Linda Hjertén, Aftonbladets reporter på plats.

En kyss!

Nedanför på marken stod också 300 sångare från nio olika körer. De var där för att sjunga för de nygifta i en 16 minuter lång konsert.

Mitt under sången kysste Daniel Victoria på kinden.

– Vi vill ha en kyss! skanderar publiken som vill ha mer, säger Linda Hjertén.

Och det fick de. Brudparet lät sig bevekas och kysste varandra på munnen. SVT missade det, men Linda Hjertén och publiken såg det.

Kelar med varandra

Efter sången höll Victoria ett kort tal:

– Kära vänner. Jag vill börja med att tacka svenska folket för att ni har gett mig min prins, säger Victoria.

– Vi, min make och jag, är så otroligt glada och väldigt tacksamma för att så många vill vara här och fira tillsammans med oss. Det är en enorm upplevelse. Det är den absolut största dagen hittills i mitt liv. Att känna ert stöd betyder mer för oss än ni någonsin skulle kunna förstå. I dag är en dag som vi kommer bära med oss i våra hjärtan för resten av vårt liv.

En tradition

Talet berörde. Linda Hjertén säger att tårarna rinner nedför kinderna på människorna.

– Folk kramar om varandra. Det är en väldig kärleksfest.

Balkonghälsningen är en kunglig tradition. På samma plats klev kung Carl Gustaf och drottning Silvia ut och vinkade till folket vid sitt bröllop 1976.

På Lejonbacken brukar folk också samlas för att fira kungens födelsedag på valborgsmässoafton.

Middag och dans

Victoria och Daniel kommer från en relativt lång kortegefärd genom Stockholm, som avslutades med en båtfärd ombord på kungaslupen Vasaorden från Djurgården till Logården vid Kungliga Slottet.

Efter hälsningen vid Lejonbacken väntar en flott fyrarätters bröllopsmiddag på Slottet. Efter det är det äntligen dags att skära upp den pampiga bröllopstårtan.

Senare på kvällen sätts brudparet på ordentligt prov när det ska dansas vals.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0