Bakning del 5: Cupcakes-minisar, på pinne eller i form.

Dessa små gobitar bakade jag med en kompis i helgen.
Min kära make bidrog med mini-muffinsformarna,
det är ketshupskålar från McDonalds.


Eftersom jag inte hade min kamera med mig för att
föreviga våra bakverk lånade jag bilderna från Helena.


Cupcakepops

Baka cupcakepops är enkelt men det tar lite tid, avsätt minst 2 timmar.

Grunden är en vanlig chokladsockerkaka.
Här har vi använt delar av Leilas goda Kärleksmums.


Ingredienser till ca 50 st

En långpanna ca 40 x 35 cm:

5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
1 nypa salt

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
Blanda dom torra ingredienserna för sig i en skål.
Vänd försiktigt ned de torra ingredienserna i äggsmeten.
Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.
Klä en långpanna, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper
 och häll i smeten.

Grädda kakan i mitten av ugnen cirka 10-15 minuter (ska vara lite kladdig),
prova med en sticka. Låt svalna.


Cream Cheese Frosting


Ingredienser

200 g Philadelphia ost, rumstempererad
120 g smör, rumpstempererad
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft

Övrigt som behövs:

200 g Mörk choklad
200 g vit choklad
Karamellfärg
Strössel, Jelly Belly Beans, Non Stop eller dyl.

Låt kakan svalna, smula sedan sönder den och
blanda i creme cheese frostingen till en ny "smet".



Rulla lagomt små bollar och ställ in i frysen i ca 10 min.

Rulla bollarna till cylindrar, tryck in dem i kakformen.
Tryck igenom degen halvvägs så att delar av degen blir toppen
och resten blir stammen. Ställ på ett bakplåtspapper.


Använd liknande kakform, tex blomma eller stjärna för att få den fina hattformen.

Nedan är klumparna delvis tryckta igenom kakformen.

Vips ser ut som en liten cupcake!
Sätt in allt i frysen igen i ca 10 min.

Doppa sedan den formade delen i smält mörk choklad,
ställ tillbaka på bakplåtspapperet och stick i en grillpinne,
 låt stelna, ställ svalt i kylskåp en stund.


ELLER

doppa i stället toppen i smält choklad och ställ ner dem i små cups.


Åter till Cupcakepopsen...

när den den mörka chokladen stelnat
och pinnen sitter fast så är det dags för nästa choklad dopp.

Den vita, om du vill kan du färga den med karamellfärg.
Ha på strössel och ev godis ganska omgående innan det stelnar.
Ett högt dricksglas kan vara ett bra stöd i vänta på att allt stelnat.


Här kan du se Martha Stewart baka Cupcakepops
tillsammans med Angie Dudley som har den fantastiska bloggen Bakerella.

Baka cupcakepops

Lycka till!

♥ Helena / Franska Liljan ♥


Kommentarer
Postat av: Ullis/Leva på landet

Så gott det ser ut. Verkade lite krångligt så jag får nog ta det när jag har gott om tid.



Ha en bra vecka!

Kram Ullis

2008-09-01 @ 22:24:13
URL: http://levapalandet.blogspot.com/
Postat av: Camilla

MmMMmMmmM du det där såg faktiskt inte helt fel ut, åh vad jag blev baksugen nu.... :) Gottigott! Tur at jag ska o jobba för då finns ingen tillgång till sötsaker! Ha det bra

2008-09-02 @ 12:39:39
URL: http://rosahemmet.blogspot.com
Postat av: Helena/ROOM AND SERVE

Schysst! Dessa hamnar på min blogg tjejen!

Kramen

Helena

2008-09-05 @ 20:51:53
URL: http://roomservice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0