BLÅBÄRSBULLAR igen...

Efter flera mailade frågor efter receptet på mina blåbärsbullar så...

 

... kommer det här:

Franska Liljans Blåbärbullar (ca 50 st)

Välj Kravodlat och Ekologiska varor så långt det går.
Blir MYCKET godare och lite nyttigare!

Degen

150 g smör  (riktigt, inget margarin)
5 dl mjölk (ekologisk)
50g /1 paket jäst för söta degar
1 dl socker (kravodlat)
½ tsk salt
2 tsk stött kardemumma
850g / 1,4 liter mjöl (kravodlat)

Fyllning

200g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk kanel, malen
2½ dl blåbär, färska eller frysta
2 msk florsocker
2 msk majsstärkelse

Pensling
2 ägg (ekologiska, uppvispade)
1 stor påse Mandelspån

Gör så här:
1.Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölk och värm till 37 grader.

2.Smula ner jästen  i en degskål.
Häll över fingervarma vätskan och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt socker, salt, kardemumma.

3. Mät upp mjölet luftigt. Packa ej ihop. Sikta gärna ner.

4. Tillsätt mjölet i vätskan.

5. Arbeta degen kraftigt ca 10 min för hand. 5 min i maskin.

6. Låt jäsa 30 min.

7. Knåda degen smidig. Dela i fyra delar.
Kavla ut varje del till en avlång platta..


8. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen .
Vänd ner blåbären försiktigt och bred ut på degen.
Rulla ihop till rulle.

9.Skär rullen i 12-13 delar och lägg i pappersformar på plåten.
Formarna hindrar att den goda blåbärsfyllningen rinner ut bullarna.

10 Låt jäsa 40 min. under bakduk.

11. Pemsla bullarna med ägg och strö över mandelspån.

12. Grädda 5-8 minuter i 250 grader i 20 min.
(ca 20 grader lägre om du har varmluftsugn)

13. Låt svalna på galler under bakduk.

14. Provsmaka genast! Mums!!!


Lycka till med blåbärsbullarna!




♥ Helena / Franska Liljan ♥



Kommentarer
Postat av: marita

Hejsan svejsan!



oj så gott det där såg ut. ÖÖnskar jag hade haft tid över för ett bak, men jag får spara receptet inför framtiden.



kram/

¨M¨

2008-09-18 @ 13:34:51
URL: http://rosenfrojd.blogspot.com
Postat av: marita

Hej igen!

Jo, mitt "signum" gjorde jag i photoshop. En bild 150 ggr 60 pixlar, skrev namnet med

typsnittet Edwardian script och skuggning.

Om du inte har photoshop så kan jag hjälpa dig att fixa en om du preciserar vad du vill ha.

Hör bara av dig i såna fall. :-)

Kram/

¨M¨

2008-09-18 @ 22:31:31
URL: http://rosenfrojd.blogspot.com
Postat av: Camilla

Åh, vad goda de såg ut, man kanske får ta och baka nån dag! Tack för receptet, har skrivit ner det i min receptbok :)

2008-09-18 @ 22:55:59
URL: http://rosahemmet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0