Rabarbersaft

Tänkte bjuda på hemgjord rabarbersaft i sommar.

Jag fick ju tonvis av rabarber av pappa (se Rabarber i stora lass)

Detta recept är gott, enkelt och ekologiskt.
Gillar inte alla tillägg och annat kraft i vår mat!

Så här gör man!
Ca 1 kg rabarber
Ca 7 dl vatten
Ca 7 dl strösocker 

Skölj rabarbern & skär den i mindre bitar.
Koka upp vattnet & kasta i rabarberbitarna, koka ca 5-10 min eller tills de mjuknat & fallit sönder!

Låt sedan självrinna i en silduk - ca 30 min.

Mät sedan upp den avrunna saften & häll i en kastrull.

Tillsätt sockret (ca 6 dl socker per liter avrunnen saft) & koka upp igen ca 5 minuter.

Häll upp i rena torra flaskor & förslut genast.

Superenkelt!

Gissa vad jag bhöver nu? Jo nya snygga flaskor!
Skall genast ut och leta!



♥ Helena / Franska Liljan ♥


Ps. Missa inte min tävling!

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Hej!



Tack snälla snälla du för utmärkelsen!!!! Du anar inte va glad jag blir!! Tack tack tack.



Gud va gott med rabarbersaft! Min mormor gjorde alltid det! Ska minsann göra själv iår jag med!



Härlig blogg har du!



Kram!

2008-06-27 @ 15:26:43
URL: http://vittarvackert.blogspot.com
Postat av: Marita & Camilla i Heestrand

Hej! Jag skall också göra något med rabarber. Jag tror jag gör en kombinerad rabarber och jordgubbspaj. Jag gillar också sånt utan tillsatser ,. Jag skall bjuda mina barnbarn på detta.

2008-06-27 @ 20:43:19
URL: http://mysigaheestrand.com
Postat av: Härligheter enligt Erika

Åh, vad gott! Måste köpa hem lite rabarber...tänk rabarberpaj och vaniljsås...

Ha en härlig helg!

Erika

2008-06-27 @ 23:52:54
URL: http://www.metrobloggen.se/harligheter
Postat av: Ullis/Leva på landet

Det är ju så gott med hemgjord rabarbersaft. Ska också göra massor. Har så mycket rabarber i trädgården.



Ha en bra helg!

Kram Ullis

2008-06-28 @ 10:09:45
URL: http://levapalandet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0