Bakning del 3: Matbröd

 Jag har åter igen drabbats av "bakvärk".

Startade med hallon-lime-cocos cupcakes, sedan detta matbröd ...

Får se var det blir härnäst...

Här kommer ett gott recept om ni inget annat har för er nu när sommaren drar sin sista suck....

Det är ett matbröd, lätt och smidigt. Tyvärr glömde jag att ta bilder innan brödet var slut....
Skall inte knådas utan bara jäsa i bunken, skäras ut 6 längder och lyftas över på plåten där de snurras och får jäsa igen.

Det heter "Saftiga längder".

Du behöver:

25 g jäst
5 dl mjölk
4 msk olja
2 tsk salt
ca 11 dl vetemjöl

  • Smula ner jästen i en bunke, ljumma mjölken och oljan till ca. 37 grader. Lös upp jästen med lite av degspadet och rör ner resten.
  • Tillsätt salt och arbeta ner mjölet lite i taget till en smidig och inte alltför fast deg. Jäs degen täckt med en bakduk i ca. 30 min.
  • Ta upp degen på väl mjölat bakbord, dela degen försiktigt i 6 längder och lägg på en plåt. Vrid dem och strö ev. lite vetemjöl över. Låt jäsa tills degen reser sig igen efter lätt tryck (ca. 30 min.).
  • Grädda i 250-275 grader, 15-20 min. tills de fått fin färg. Låt svalna utan bakduk. Går utmärkt att frysa. Serveras lätt sprödvärmda.




Hoppas ni fått lite inspiration till bak och ni har "inneväder" idag.
Hos oss strålar solen och jag ska nu ge mig ut i det vackra vädret.

Ikväll ska vi grilla och efter det ska jag ska då ta en sväng runt till er alla!


♥ Helena / Franska Liljan ♥


Kommentarer
Postat av: Helena

Mmmmmm... tack för inspirationen, det riktigt vattnas i munnen. Solen skiner hos oss idag så jag ska baka en annan dag. Vilka underbara muffins du har gjort!!



Ha en härlig helg!

Helena

2008-08-23 @ 11:54:05
URL: http://klarafardiga.blogspot.com
Postat av: Helene

Hej Helena!

Ett stort grattis till er skall bli så roligt att se bilder från bröllopet. Har varit så dålig på att skriva en kommentar det sista. Vad du har hittat mycket saker på auktioner i sommar, vad roligt! Och du bakar så mycket godsaker :-)

Ha en fin helg!

Kram Helene

2008-08-23 @ 17:03:01
URL: http://vaniljdrommar.blogspot.com
Postat av: Ullis/Leva på landet

Oj vad du bakar och står i. Blir ju så sugen så här på nattkröken. Kul att bilder från bröllopet är på gång. Ska bli så kul att se. Vad su har hittat många fina skaer i sommar och tänk att det kostade tillsammans under 1000:-. Det kan mna ju kalla superfynd.



Ha en bra helg!

Kram Ullis

2008-08-23 @ 23:55:21
URL: http://levapalandet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0