Bakning del 4: Tryffeltårta

Jag kunde inte låta bli, det blev en tryffeltårta till dessert på grillfesten vi hade ikväll.

Tänkte dela med mig av receptet.
Hoppas ni inte tröttnat på bakning ännu.
Mitt bak-ryck ger sig snart  :-) 


Detta recept är en supergod chokladtårta,
som känns lite mera avancerad att bjuda på än vanlig kladdkaka,
men är så himla enkel att göra. OBS! Den är väääldigt mäktig!!


Chokladtårta med tryffel.


Ingredienser till ca. 15-20 bitars tårta

150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel:
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad
1/2 dl rostade pinjekärnor

Så här gör man:
  • Sätt ugnen på 175°.
  • Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker.
  • Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.
  • Bred ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
  • Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min, kakan ska vara lite lös i mitten.
  • Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta det från plattan.
  • Hacka chokladen, rör ner och låt smälta. Låt tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme.
  • Bred den över kakan, strö över pinjekärnorna.
  • Låt stå kallt minst 1 timme före servering.
  • Skär i smala bitar.


 

♥ Helena / Franska Liljan ♥



Kommentarer
Postat av: Härligheter enligt Erika

Åh, det receptet tackar jag för. Är en chokladälskare av stora mått. Är det okey om jag tar med mig receptet och lägger det i min receptdel?

Erika

2008-08-24 @ 09:35:54
URL: http://www.metrobloggen.se/harligheter
Postat av: Härligheter enligt Erika

Nu ligger det upp, gå gärna in och kika på

www.metrobloggen.se/smaskigt

Ett stort tack!!!

Erika

2008-08-24 @ 10:23:45
URL: http://www.metrobloggen.se/harligheter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0