Kungens kärlekstal till Drottningen





Så kärleks fullt och vackert han höll sitt tal till sin "kära, älskade maka"

-Kära älskade maka, det är i dag också vår bröllopsdag.
Jag vill därför framföra till dig mina gratulationer på vår stora dag,
sade kungen och lämnade en blomma till en rörd Silvia.

Sedan vände han sig till brudparet.


*****************************************************************

Bröllopsfesten är inte bara god mat, fina klänningar och underhållning.

En bit in i middagen var det dags för kung Carl Gustaf att tala till brudtalet.

Aftonbladets retorikexpert Elaine Bergqvist är imponerad.

Helhetsintryck: Fantastiskt tal, helt klart det bästa sedan Tsunamitalet. Att han börjar med att hylla drottningen "min älskade maka" var fullkomligt lysande, för att inte tala om att ge henne en ros innan han fortsatte talet. Han slår hål på tidigare spekulationer om hans ogillande av Victorias val av make med orden "Jag ofta imponerats av den målmedvetenhet och framåtanda du har Daniel"

Huvudbudskap: "Du är min dotter och min högsta önskan är att se dig glad och lycklig."

Kroppsspråk: 50 procent tittande i manus och 50 procent vänd mot Victoria och Daniel. Ovanligt bra denna gång.

Bevingade ord: ”Svärson”, "Välkommen till familjen", "Ingen ska tro annat än att min högsta önskan är att se dig glad och lycklig. Det har därför varit självklart för mig och din mor att du som varje människa i vårt fria land, utan påtryckningar, skulle välja den till livskamrat som ditt hjärta ljuder.", "Kära Daniel", "Älskade dotter" och "Under er gemensamma vandring genom livet kan ni alltid räkna med vårt stöd"

Fallgropar: Knappt några alls, men för att talet skulle ha nått perfektion skulle manuskorten fått ligga kvar på bordet. Trots att kungen kikade i manus titt som tätt så var det ingen tvekan om att talet kom från hjärtat och därför även gick in i svenska folkets hjärtan.

Återkommande ord/fraser: "Kära" "Älskade" "Välkommen" "Glad" "Lycklig"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0