SWAP JULTEMA

Snart är det dax för vår omgång i swappen med tema JUL!!!


Jag har besvarat dessa frågor för att underlätta för min hemliga vän vad jag gillar bäst.


*
Vilken jul kommer du köra på hemma i år? Den röda traditionella, den svartvita moderna? Eller romantiskt vitt & silver? Eller något helt annat? I år, så som varje år blir det ett annat färgtema än julen innan ( som var vit-silver-guld2008). Mycket rött och vitt med silverdetaljer blir huspyntet iår :-)

Det är makens tur att styra över färgtemat i granen i år och han har valt... BLÅTT! (Halllåååååååå? Blått??????) Ja det är bara att göra det bästa av situationen och gilla läget. Blir det "fult" har han lovat att vi ska byta färgtema. Tidigare år har vi haft: Svart-guld, Vitt-silver, Vitt-guld, Rött-guld, Rött-grönt, Guld-siver. Juliga färger. Iår blir det blått. Undrar hur det ser ut med en blå gran i rött-guldigt-silvrigt hem???

* Vad gillar du i julpynt väg? Julkulor i munblåst glas :-) Hjärtan. Fattigmanssilver. Julblommor i olika arrangemang ute och inne. Kanelstänger. Apelsiner. Doftljus. Julgran (STOR). Mormors gamla kälke. Min sparkstötting. INGA TOMTAR, DJUR & ÄNGLAR eller annat "bjäfs", tack.

* Dekorerar du hela huset/hemmet eller bara enstaka rum?
Det blir nog mest i vardagsrummet och i köket samt hallen. Adventsljusstakar eller stjärnor i andra rum, men inget pynt. Bara "GOD JUL-handdukar i alla badrum. 

* Nämn dina favorit juldekorationer. Halmbocken (70cm hög) som min gammelmormor köpte till min mamma hennes första jul (60 år sedan). Den har jag ärvt nu. Jultomten (110cm hög) som min mormor fick som barn år 1916. Den har jag också ärft nu. Dessa två dekorationer är ett måste varje år. Även om julen "snöar inne" på alla andra plan!

* Tycker du om tomtar? Dekorerar du med tomtar? BAra tre tomtar hos oss: mormors stora tomte samt en tomte som sitter på en gunga, som jag fick min första jul av mormor. Numera finns även min makes barndomstomte (sitter på en trästock) som kompletterar min lilla tomtearmé :-)

* Hårda eller mjuka paket? Alla :-) är lika välkomna!!! Gärna vackert inslagna såklart:-) MED RIM!!!

* Nämn något du inte kan vara utan på julen. Min älskling, familjen, granen, levande ljus och glögg. gärna min egen hemgjorda glögg. Iår blir det apelsinglögg. Vi bakar allt och lagar all mat själva, har redan börjat. Så vi kan njut från 1:a advent och framåt utan stress.

* Har du redan startat julen? JAPP! Bakningen är gjord. Julgranen köptes igår och skall kläs på fredag. (Älskar att vakna till 1:a advent med färdigklädd gran) Julklappar är köpta (några få kvar) och huset snart färdigpyntat :-)

GOD JUL !!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0