Rosor och Lakrits

Idag firar vi 11 månader som gifta! :-)

Jag bjöd min älskling på lunch på Brunnsvikens Trädgård!
Jätteromantiskt café med underbar mat!

Denna vecka hade de ROSEN-TEMA,
så vi provade en Rosenkaka som efterrätt!

MISSA INTE DENNA OAS!!!

Efter lunchen gick vi runt och tittade på vilka roser vi skall köpa nästa vår.
Deras visningsträdgård är jättevacker!

Min älskling S tycker mycket om Lakrits,
så jag överraskade honom med en Lakritskaka.


Har fått receptet på LAKRITSKAKA av
ANNA med gotlandsbloggen " HUSPROJEKT".
Hon har ett cafe på goland. Besök henne gärna!

Lakritskakan blir riktigt bra. Smarrig!

Smakar lite som såna laktritsgodisar med en citronstång i mitten. 
Här kommer receptet för er som känner er sugna att testa.


Tid: 10 min + 30 min i ugn


Ingredienser:
75 g smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk citronskal, rivet
4 st käck, lakritskola


Snabbakad och god är denna kaka.Kombinationen av citron och lakrits är mycket god och passar utmärkt i kakor, i glass och andra desserter. Vill du göra en festligare variant kan kakan bredas över med lätt vispad grädde, gärna smaksatt med limoncello (citronlikör) eller lite pressad citronsaft.


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det smälta smöret, vetemjöl och citronskal.

2. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Klipp Käcken i små bitar och strö dem över smeten.

3. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan svalna på galler.

Man kan göra en topping med turkisk peppar och nån glasyr om man vill också!



Kommentarer
Postat av: Ullis/Leva på landet

Lakritskaka måste jag ju bara göra. Då får maken och jag ha den i fred. Vi älskar lakrits båda två men ingen av barnen gillar det, s. Visst kan du få beställa. Ska göra lite mer under helgen och i början av nästa vecka till loppisen. Vad vill du ha? Kommer att ha lavendelpåsar, hjärtan, textade örngott, samt örngott med spets och bild (har visat dem tidigare). Eftersom jag inte gjort allt kan du också önska om du vill ha text + vilken eller bild.



Kram Ullis

2009-07-09 @ 21:19:24
URL: http://levapalandet.blogspot.com
Postat av: Kajsa - Kajsas kondis

Vilken underbar blogg, och så fina bilder!

Man blir jättesugen!

Ha det så fint!

/Kajsa

2009-10-05 @ 13:16:51
URL: http://kajsaskondis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0