ROSLIN - en publik succé

Jag såg utställningen om ROSLIN idag, på NATIONALMUSEUM i Stockholm. Det var verkligen i sista stund, eftersom utställningen avslutas ikväll. En stor och påkostad utställning med målningar inlånade från hela världen.

image34

Jag bara ääälskar Damen med slöjan, målning av Alexander Roslin från 1768. Målningen föreställer Roslins hustru, pastellmålarinnan Marie-Suzanne Giroust, klädd à la Bolognaise, d.v.s. såsom kvinnorna från italienska Bologna var klädda. Roslin återger på ett utsökt sätt sidentygets textur och lyster. Denna fantastiska målning äger jag en kär reproduktion av. Den sitter på väggen i sovrummet och skänker glädje var gång blicken faller på den!

image33

Tur att vi kom dit tidigt, redan vid 11 stog vi i kö till kassan. Vi gick runt bland alla härliga målningar innan vi gick till föreläsningen om konstnären strax före kl13. Vi hade tur och fick två av den sista platserna i hörsalen. Vakterna stängde efter oss och föreläsningen rullade igång. Det var MÅNGA som inte kom in pga fullsatt...

När vi kom ut därifrån var kön till biljettkassorna EMORM!!!  Ända ut genom entrén... Personalen ordnade med extra föreläsningar för alla som köade och inte kom in på de ordinarie.

Jag köpte även utställningskatalogen om Roslin. Ett riktigt praktverk fullproppad med godgitar om Roslin, hans liv och hans tavlor! Helt underbar bok sammanställd av Redaktör Magnus Olausson.

Rikt illustrerat praktverk! 
Katalogen behandlar Roslins konstnärsskap och sätter in det i sitt idémässiga och kulturella sammanhang.

275 sidor, 150 färg-illustrationer.

image35

Så nu ska jag njuta av katalogen tillsammans med en kopp te i soffan och åter igen se de vackra tavlorna... ahh...

♥ Helena / Franska Liljan ♥

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Ha en trevlig söndagskväll! ♥

2008-01-13 @ 18:58:25
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0